Gepassioneerde Young Professionals zijn de onderwijslogistieke professionals van de toekomst

Wij leiden dé onderwijslogistieke

professionals van de toekomst op

Bij Omix Young Professionals worden de onderwijslogistieke professionals van de toekomst opgeleid. Op dit moment is er een groep van ongeveer 20 hbo- en wo-opgeleide starters aan Omix verbonden. Een greep uit hun studie-achtergronden: Filosofie, HRM, Toegepaste Psychologie, Bestuurskunde, Onderwijskunde, Pabo en Culturele Antropologie. Die diversiteit is een verrijking voor het denken over onderwijslogistiek en over het samenwerken met het onderwijs in het realiseren van de gemeenschappelijke ambities.

Het Young Professionals programma bestaat uit twee delen. De eerste fase is het tweejarig traineeship, waarin starters praktijkervaring opdoen in een uitvoerende rol in de onderwijslogistiek, zoals roostermaker en medewerker studentenzaken. Daarbij worden zij begeleid en opgeleid door Omix Onderwijsplanners en Omix Academie. Na het traineeship kan de overstap worden gemaakt naar een vaste plek bij een onderwijsinstelling. Of de tweede fase van het programma breekt aan; hierin ontwikkelt de Young Professional zich in dienst van Omix verder naar een specifieke rol, bijvoorbeeld: onderwijsontwikkelaar, teamleider of onderwijslogistiek adviseur.

Omix gelooft sterk in het bouwen van partnerships. Wij gaan daarom lange termijn samenwerking aan met onderwijsinstellingen die ruimte willen bieden aan jong talent.

Wij zorgen voor de selectie, begeleiding en opleiding van jonge talenten, biedt u ze een plek?

Op zoek naar de onderwijslogistieke

professionals van de toekomst?

Wij leiden dé onderwijs­logistieke professionals van de toekomst op

De Young Professional

David van de Bilt

In mijn zoektocht naar een traineeship waarin ik mijn kennis van organisatiepsychologie en procesverbetering kan combineren, kwam ik ruim een jaar geleden in contact met Omix. Het begrip “onderwijslogistiek” kende ik nog niet, maar ik ontdekte dat onderwijs veel meer is dan alleen een docent en een klas. In het jaar dat ik nu als Omix Young Professional werk, merk ik dat inhoudelijke kennis belangrijk is, maar dat politieke belangen en communicatie minstens zoveel invloed hebben. Hoe breng je een idee over? Hoe neem je mensen mee? Door opdrachten bij diverse onderwijsinstellingen bouw ik hierin ervaring op en zie ik steeds meer dat het type onderwijs van grote invloed is op de ondersteuning die je kunt en moet bieden. Ook zie ik dat verschillende typen onderwijsinstellingen tegen dezelfde soort problemen oplopen, waardoor ik ervaring van eerdere opdrachten kan inzetten. De begeleiding en training vanuit Omix en het contact met collega’s helpen mij om uit te zoomen van de roostering- en studentenadministratieprocessen waar ik nu veel mee bezig ben naar achterliggende problemen. Het ontdekken van samenhangende processen vind ik nog lastig, maar ik word daar nu heel bewust toe uitgedaagd.

De Young Professional

Paula Dun

Na mijn studies Politicologie en Crisis & Security management in Leiden kwam het Omix Young Professional programma op mijn pad. Onderwijslogistiek was nieuw voor me, een vakgebied waar ik me niet eerder zo mee bezig gehouden had, maar het leek me heel interessant om te gaan ontdekken hoe je mooie onderwijsvisies georganiseerd krijgt. Ik ben heel analytisch ingesteld en wil graag weten hoe zaken in elkaar steken en waarom dingen gaan zoals ze gaan, en natuurlijk kijken hoe het beter kan. Mijn studie blijkt toch wel van pas te komen, op veel plaatsen waar ik word ingevlogen is er tot op zeker hoogte wel eens sprake van een crisistoestand. Ik vind het prettig om dan met een praktische, doelgerichte aanpak orde te scheppen in de chaos en mensen gerust te stellen, en veranderingen te vertalen naar praktische acties.

Ik ben begonnen als onder andere roostermaker, en ben inmiddels aan het doorgroeien naar onder andere coördinerende functies, waarin ik me bezighoud met alle onderdelen van onderwijslogistiek en soms ook de schakel ben naar het onderwijs zelf. Na inmiddels een paar jaar in deze sector gewerkt te hebben, blijf ik het onderwijs boeiend vinden. Als student denk je nooit echt na over hoe complex de organisatorische kant van het onderwijs is. Iedereen heeft een mening over hoe het geregeld zou moeten zijn, maar tegelijkertijd blijft het moeilijk om het goed te doen. Die uitdaging vind ik leuk. Als ik bij iemand die ik train of begeleid het ‘aha moment’ zie en hij of zij dingen gaat doorzien, geeft me dat een goed gevoel. Als adviseur onderwijslogistiek ben ik soms ook een beetje docent.

Op zoek naar een

Young Professional

Het Young Professionals-traject start met een tweejarig traineeship. Dit traineeship vormt de basis en staat in het teken van kennis van en praktijkopdoen in de onderwijslogistiek. De Young Professionals zijn in dienst bij Omix en worden gedetacheerd bij opdrachtgevers. Bijvoorbeeld als roostermaker maar ook als projectmedewerker of in de studentenadministratie. Wij bieden trainingen en begeleiding en tegelijkertijd gaan de trainees aan de slag bij onderwijsinstellingen. Ons programma richt zich op wo- maar ook hbo-afgestudeerden. Het hoeven niet per se mensen met een onderwijsachtergrond te zijn; bijvoorbeeld ook filosofen en bedrijfskundigen met relevante capaciteiten en affiniteit met onderwijs zijn geschikt. Na de eerste twee jaar van vlieguren maken kan een trainee doorstromen binnen Omix maar blijft onderdeel van de groep Young Professionals. Hij of zij ontwikkelt zich dan door als bijvoorbeeld onderwijscoördinator, adviseur, teamleider of beleidsmedewerker.

Onze Young Professionals hebben de passie om onderwijslogistiek echt vooruit te helpen. Ze nemen daarin de kennis en ervaring van de diverse onderwijsinstellingen waar ze werken mee. Het leuke van de opzet is verder dat deze jonge mensen zich veel verwonderen en dit ook met elkaar delen. Elke verbazing kan de bron zijn voor een vernieuwing.

Dit zijn onze

Young Professionals

Koen van den Eshof

Jennifer Steen

Paula Dun

Leonie Roetert Steenbruggen

David van de Bilt

Elaine Westerveld

Dide Mijsters

Matthijs van den Berg

Ruben Huisman

Annemarie Huijink

Eline Meijerink

Sandra van der Wijk

Vivianne Weijnen

Renate Vloedgraven

Linda Strijdveen

Martijn Hendrikx

Sven Andreae

Femke Goossens

Marjan Velink

Young Professional

worden

Omix

Goed onderwijs werkt alleen als het ook goed georganiseerd is. In processen en systemen maar bijvoorbeeld ook in de samenwerking tussen opleidingen en bedrijfsvoering. Dit alles heeft te maken met de onderwijslogistiek. Onder onderwijslogistiek verstaan we alle ondersteunende processen die onderwijs mogelijk maken, vanaf het moment van aanmelding tot aan de diplomering. Omix is de expert in dit groeiende vakgebied. Door vooruitgang in technologie vervagen grenzen tussen traditioneel contactonderwijs en digitaal leren. Dit zorgt voor nieuwe ondersteuningsvragen, bijvoorbeeld op het gebied van ICT. In het Omix-traineeship worden talenten opgeleid tot de onderwijslogistiek medewerkers van de toekomst. Het traineeship staat in het teken van kennismaken met- en praktijkervaring opdoen in de onderwijslogistiek. Het is een combinatie van werken en leren.Interesse? Stuur je cv en een korte motivatie naar: susanne.nieuwland@omix.nl

Traineeship

Als trainee werk je zelfstandig aan een opdracht binnen een team of afdeling bij de klant. Daarbij word je begeleid en opgeleid door Omix; Je doet ervaring en expertise op in de verschillende facetten van onderwijslogistiek, zoals roostering, planning en studentenadministratie. Ook maak je kennis met leidinggeven en adviseren. Je werkt tijdens het traineeship voor verschillende onderwijsinstellingen op MBO-, HBO en/of WO-niveau. Je volgt opleidingen die speciaal gericht zijn op onderwijslogistiek, zoals de opleiding tot roostermaker. Daarnaast volg je trainingen in het kader van jouw professionele vaardigheden en staan visieontwikkeling, werkveld- verkenning en het ontwikkelen van een netwerk hoog in het vaandel. Na afronding van het traineeship kun je doorontwikkelen tot bijvoorbeeld Adviseur of Interimmanager bij Omix, of overstappen naar een vaste plek binnen een onderwijsinstelling.

Jouw profiel

  • Je hebt een HBO- of WO-diploma en bent maximaal 2 jaar geleden afgestudeerd;
  • Je hebt er zin in om te werken aan Beter Onderwijs;
  • Je bent sociaal en hebt uitstekende communicatieve vaardigheden;
  • Je bent nieuwsgierig en leergierig;
  • Je hebt een sterk analytisch- en probleemoplossend vermogen en bent pragmatisch;
  • Het lijkt je leuk om bij opdrachtgevers door het hele land te werken, (veel) reizen vind je daarbij geen probleem.
  • Je bent klantgericht, initiatiefrijk, proactief, flexibel en accuraat.

Het traineeship duurt in totaal 2 jaar en is een fulltime programma. Daarnaast wordt er ook zelfstudie verwacht (ongeveer 4 uur per week). Na het eerste jaar vindt er een evaluatie plaats waarbij in wederzijds overleg wordt bekeken of het programma voortgezet wordt.

Susanne Nieuwland
Manager Young Professionals
susanne.nieuwland@omix.nl
Iwan Brouns
Sales
iwan.brouns@omix.nl