Hard op de inhoud, zacht op de relatie

Hard op de inhoud, zacht op de relatie

Voordat ze in april 2019 als opdrachtmanager Omix Onderwijsplanners en Young Professionals begon, heeft Annemieke ter Avest een carrière van bijna 30 jaar achter de rug in de bancaire sector. Aan de switch van de snelle, harde wereld van het geld naar de zachte, menselijke kant van het onderwijs heeft ze unieke eigenschappen overgehouden. “Ik ben recht voor z’n raap, geef eerlijke feedback en heb oog voor het belangrijkste aspect, het menselijke stuk.” Annemieke is nu op en top Omixer en voelt zich helemaal thuis in het onderwijs. 

Tekst: Henk-Jan Winkeldermaat
Fotografie: Punkmedia
Gepubliceerd in juni 2020

“Ik houd van structuur, organisatie en het nemen van initiatief in mijn werk”. Annemieke is zoals ze het zelf omschrijft ‘hard op de inhoud en zacht op de relatie met een duidelijke en directe manier van communiceren’. 

Je hebt bijna 30 jaar in het bankwezen gewerkt. Hoe ben je daar terechtgekomen?

“Ik weet dat ik vroeger als basisscholier een keer een rondleiding heb gehad bij een bank en dacht ‘daar wil ik later werken!’. Dat was de Rabobank. Via een werk-leer overeenkomst ben ik later bij deze bank terechtgekomen: vier dagen werken, één dag in de week naar school. Nu zou je dat een traineeship noemen. Ik ben gestart als baliemedewerker, heb daarna bij veel regionale Rabobanken gewerkt in leidinggevende functies, maar ook bij Rabobank Nederland.”

Er komt een eerste omslagpunt in haar leven in 2003, het jaar dat ze zich met haar man eigenlijk wil gaan settelen, waarin ze bezig zijn met adoptie en het jaar dat haar man een auto-ongeluk krijgt.

“We waren genoodzaakt om in korte tijd grote stappen te nemen. Mijn man en ik hebben de rollen omgedraaid. Hij heeft een eigen bedrijf en is twee dagen gaan werken. In 2005 zijn de eerste twee adoptiekinderen uit Colombia gekomen en ben ik fulltime gaan werken, als teamleider van de commerciële binnendienst. Uiteindelijk heb ik nog 11 jaar leidinggevende functies gehad binnen de Rabobank-organisatie.”

In 2016 komt de tweede levensbepalende gebeurtenis. Het gezin ter Avest is inmiddels gegroeid naar zes kinderen in de leeftijd van 6 tot 21 jaar; drie oudere adoptiekinderen en drie pleegkinderen. Na 30 jaar keihard werken holt de energieke Annemieke zichzelf voorbij en komt thuis te zitten. Burn-out. Einde verhaal. En einde Rabobank. “Een unieke ervaring natuurlijk. Ik raad het mensen niet aan, maar een leerzame levensles is het zeker. Alle clichés kloppen, het zet je met beide benen weer stevig op de grond en doet je realiseren waar het eigenlijk allemaal om moet draaien. Ik heb een halfjaar niets gedaan. Dat is voor iemand als ik ondenkbaar.”

“Ik heb een halfjaar niets gedaan. Dat is voor iemand als ik ondenkbaar.”

Je hebt door de burn-out een grote antenne voor mensen die tegen een muur dreigen te lopen. Wat leer je ze?

“Het klinkt misschien flauw, maar een burn-out moet je zelf ervaren. Niemand wil horen dat je veel te hard werkt en waarschijnlijk een burn-out gaat krijgen als je zo doorgaat. De enige leerschool is het zelf te ervaren. Ik sta altijd aan, geef altijd gas, en de burn-out heeft me geleerd af en toe op de rem te gaan staan. 

En na de burn-out?

“Uiteindelijk ben ik m’n eigen training- en coachingpraktijk gestart, waarbij ik me met name heb beziggehouden met leiderschap voor vrouwen. Dus ga staan voor wie je bent en durf te zijn wie je bent. Door de continue druk om acquisitie te moeten doen als zelfstandige, ben ik om me heen gaan kijken, en kwam Omix op m’n pad. In de rol van opdrachtmanager kwam alles samen: het organiseren, begeleiden, de coaching, de vrijheid en het reizen. Ik kan grotendeels m’n eigen werk bepalen, en dat werkt voor mij prettig.”

Wat doet een opdrachtmanager, wat zijn jouw werkzaamheden?

“Als opdrachtmanager ben ik zowel het aanspreekpunt voor onze consultants, als de opdrachtgevers bij de instellingen waar onze consultants zitten. Van onze consultant hoor ik hoe het gaat en bespreken we met de opdrachtgever de voortgang. Het gezamenlijke einddoel is een geslaagde opdracht. En als het enigszins kan halen we er samen met de consultant nog meer uit. Tevens houd ik me bezig met de professionele en persoonlijke ontwikkeling van onze consultants. Zo zijn we het visitekaartje van Omix en werken wij door het leveren van kwaliteit aan Beter Onderwijs.”

“Het verschil tussen ‘ik ben nieuw, ik weet nog niet zo veel’ en ‘ik ben nieuw, ik leer snel dus kom maar op!'”

Je bent opdrachtmanager voor zowel het label Young Professionals als Onderwijsplanners. Is er verschil? 

“Bij Young Professionals heb je te maken met jonge mensen die zich het liefst breed en snel ontwikkelen binnen de onderwijslogistiek. Bij de vaste groep van Onderwijsplanners ligt de focus op specialisatie in de keten van plannen en roosteren. 

Bij beide groepen probeer ik het maximale uit ze te halen. Zo bereid ik ze goed voor op hoe ze zich het beste kunnen presenteren bij bijvoorbeeld een eerste opdracht. Zeg je: ‘ik ben nieuw, ik weet nog niet zo veel’ of zeg je ‘ik ben nieuw, ik leer snel dus kom maar op’? Met mijn achtergrond in de zakelijke wereld en ervaring als coach kan ik mijn collega’s helpen zich verder te ontwikkelen in hun carrière bij Omix. Samen zijn wij zo op missie om onderwijslogistiek op de kaart te zetten in heel Nederland.