Van operationeel naar strategisch in onderwijslogistiek

Van operationeel naar strategisch in onderwijslogistiek 

Paula Verschoof viert in september haar eerste lustrum bij Omix. Vijf jaar geleden stroomde ze na haar bachelor Politicologie en haar master Crisis & Security Management aan de Universiteit Leiden het werkzame leven in als Young Professional bij Omix. Tijdens haar studie heeft ze als bijbaan bijles gegeven, maar verder heeft ze weinig werkervaring in het onderwijs. “Ik had niet echt een goed beeld bij onderwijslogistiek, maar het klonk wel leuk en interessant.”

Tekst: Henk-Jan Winkeldermaat
Fotografie: Lilian van Rooij
Gepubliceerd in september 2020

Na twee sollicitatiegesprekken met twee managementleden van Omix en nog een assessment, kan ze aan de slag. “Ik ben als een van de eerste Young Professionals bij Omix begonnen. Samen met nog één Young Professional heb ik dat jaar de verkorte opleiding van drie weken gedaan. De cursisten doen daar normaal gesproken tien weken over, twee dagen per week, maar als je toch fulltime aan het werk gaat doe je de opleiding in drie weken.”

Paula, net afgestudeerd, woont nog in Leiden en pendelt in haar eerste werkmaand op en neer per trein naar Deventer, naar Omix. Ruim drie uur reistijd. “Dat was even wennen, maar gelukkig kon ik ook af en toe bij familie in de buurt overnachten. Ik was ook heel benieuwd of het me wel zou bevallen en of ik dat wel vol zou houden, dat vele reizen iedere dag.” Ze begint te lachen. “Maar in oktober kon ik met m’n eerste opdracht starten. Bij de Hogeschool Leiden! Ik moest zo hard lachen! Daar woonde ik letterlijk achter.”

“Bij de Hogeschool Leiden! Ik moest zo hard lachen! Daar woon ik letterlijk achter.”

De overgang van het leven als student naar haar eerste ‘grote-mensenbaan’ gaat haar goed af. “In de laatste fase van je master ben je fulltime bezig met je scriptie, onderzoek doen en tot diep in de nacht tikken. En ineens ga je naar de regelmaat van vijf keer acht uur in de week naar je werk. Vlakbij wonen scheelt dan wel. En fijne, warme collega’s!” Het detacheringsleven is voor haar een ontdekking geweest met de steeds afwisselende en nieuwe opdrachten. “Van nature ben ik wat terughoudend en vond ik het best spannend om steeds nieuwe contacten te leggen. En het was inderdaad wel een overgang, maar het is me alles meegevallen. Het steeds wisselen van opdrachten blijkt me juist goed te passen.  Ik doe niet graag langdurig hetzelfde.”

Het is wel wat afwijkend van de route die een Young Professional doorgaans aflegt.

Paula kijkt met plezier terug op die eerste vijf jaar waarin ze een enorme expertise heeft opgebouwd in het vak van roosteren en plannen. “Het is wel wat afwijkend van de route die een Young Professional doorgaans aflegt. Het idee is om juist de breedte van de onderwijslogistiek te verkennen. Dus krijg je naast roosteren en plannen ook te maken met studentinformatiesystemen en misschien een examencommissie of andere soorten opdrachten. Het toeval wil dat dat bij mij nog niet is gebeurd, mijn opdrachten zijn alleen over plannen en roosteren gegaan. Maar ik heb me daarin wel steeds dieper kunnen ontwikkelen.”

In haar carrière heeft ze zich met een steile leercurve ontwikkeld van roostermaker naar planner naar adviseur onderwijslogistiek. Haar scope werd steeds groter. Nu is ze alweer meer dan een jaar procesmanager bij Fontys, met 24 instituten, 44.000 duizend studenten en 4.500 medewerkers een van de grootste hogescholen van Nederland. “Inmiddels ben ik op een redelijk strategische positie aangekomen als procesmanager en daar heb ik echt veel plezier in. “

Om dat centraler te organiseren en ondersteunen ben ik ingevlogen als procesmanager onderwijslogistiek.

Fontysbreed wordt over die 24 instituten een nieuw plan- en roostersysteem geïmplementeerd. “Dat project was al begonnen voordat ik binnenkwam, alleen miste er op het centrale niveau nog onderwijslogistieke expertise. Het probleem van Fontys is dat er wel heel veel expertise en kennis in huis is, alleen zit die versnipperd over de vele instituten. De grote uitdaging is nu om één systeem voor plannen en roosteren (Xedule) uit te rollen over heel Fontys en alle instituten op min of meer dezelfde manier daarin samen te laten werken. Om dat centraler te organiseren en ondersteunen ben ik ingevlogen als procesmanager onderwijslogistiek.”

Paula vervolgt: “Het mooie van m’n werk bij Omix is dat je een vaste baan hebt, onderdeel bent van een groep gelijkgestemde Young Professionals én telkens werkt aan nieuwe opdrachten. Heel afwisselend dus, en toch stabiel. Dit geeft rust, want je hoeft niet elke keer op zoek te gaan naar een nieuwe opdracht, dat doet Omix voor je. Dit geeft jou de mogelijkheid je volledig te focussen op je opdracht. De rust en variatie dragen bij aan een snelle ontwikkeling van je carrière. 1 en 1 is 3, zoals we dat bij Omix zeggen.”

Als procesmanager onderwijslogistiek is Paula niet tot het eind van het implementatietraject bij Fontys betrokken. “Ik ben inmiddels iemand aan het inwerken die mijn taak in vaste dienst bij Fontys gaat voortzetten.” Ze is met Omix in overleg over de volgende opdracht. “Ik hoef in principe niet m’n eigen klus te zoeken, maar we zijn wel in gesprek over wat goed bij me past, wat ik leuk vind, wat ik zoal zie gebeuren en welke opdrachten bijdragen aan mijn ontwikkeldoelen. Waar ik de komende jaren ook kom te werken, ik heb er zin in!”