Wie is de onderwijslogistiek medewerker van de toekomst?

Wie is de onderwijslogistiek medewerker van de toekomst?

,,Als ambitieuze onderwijsvernieuwende plannen stuklopen tegen een muur van organisatorische beperkingen, is dat zonde en bovendien niet nodig.” Susanne Nieuwland, sinds een jaar manager van de Omix Young Professionals, weet als geen ander dat goed onderwijs valt of staat met een goede organisatie van het onderwijs. In dit interview vertelt ze wat daar zoal bij komt kijken. “Wij geloven dat juist jonge mensen een waardevolle toevoeging kunnen zijn op het gebied van de innovatie van onderwijslogistiek. Daarvoor moet je wel een bepaalde achtergrondkennis hebben. Zo moet je bijvoorbeeld weten tegen welke problemen een roostermaker aanloopt of hoe het bindend studieadvies wettelijk geregeld is.”

Tekst: Judie Jaspers
Fotografie: Lilian van Rooij
Gepubliceerd in november 2017

Omix Young Professionals

Het Young Professional-traject start met een tweejarig traineeship. Dit traineeship vormt de basis en staat in het teken van kennis van en praktijkervaring opdoen in de onderwijslogistiek. “De Young Professionals zijn in dienst bij Omix en worden gedetacheerd bij opdrachtgevers. Bijvoorbeeld als roostermaker maar ook als projectmedewerker of in de studentenadministratie. Wij bieden training en begeleiding en tegelijkertijd gaan de trainees aan de slag bij onderwijsinstellingen. Ons programma richt zich op wo- maar ook hbo-afgestudeerden. Het hoeven niet per se mensen met een onderwijsachtergrond te zijn; bijvoorbeeld ook filosofen en bedrijfskundigen met relevante capaciteiten en affiniteit met onderwijs zijn geschikt“, aldus de manager van Omix Young Professionals. Na de eerste twee jaar van vlieguren maken kan een trainee doorstromen binnen Omix maar blijft onderdeel van de groep Young Professionals. Hij of zij ontwikkelt zich dan door als bijvoorbeeld onderwijscoördinator, adviseur, teamleider of beleidsmedewerker. Nieuwland: “Ook in de tweede fase zorgen wij voor begeleiding en natuurlijk voor passende opdrachten. Maar we zien ook dat mensen na het traineeship in dienst treden bij onderwijsinstellingen. Dat is natuurlijk fantastisch.”

Bagage voor een helikopterview

Nieuwland: “De hoofdvraag voor mij is altijd: kunnen en kennen onze mensen genoeg om van relevantie te zijn voor onze klanten, de onderwijsinstellingen? Hebben ze genoeg bagage om niet alleen te benoemen waar het vastloopt, maar ook wat de mogelijke oplossingen zijn? Hebben ze oog voor de mensen? Hebben ze het vermogen om te overzien wat bepaalde veranderingen betekenen voor de hele onderwijsketen, in plaats van alleen hun eigen specifieke vakgebied? En horen ze de vraag achter de vraag? Het gaat dan dus niet alleen om kennis maar juist ook om de vaardigheden. In welke context sta je en wat betekent dat voor je functioneren? Wat is je rol in het team? Deze competenties krijgen alle
aandacht.”

Verwondering voor vernieuwing

Wat maakt deze Omix Young Professionals nu onderscheidend? ,,Ze maken bewust de keus om in dit vakgebied te gaan werken’’, aldus Nieuwland. ,,Onze Young Professionals hebben de passie om onderwijslogistiek echt vooruit te helpen. Ze nemen daarin de kennis en ervaring van de diverse onderwijstellingen waar ze werken mee. Het leuke van de opzet is verder dat deze jonge mensen zich veel verwonderen en dat ook met elkaar delen. Elke verbazing kan de bron zijn voor een vernieuwing. Bovendien vormen de deelnemers hun eigen netwerk met elkaar waarbinnen zij kennis en ervaring kunnen blijven uitwisselen.”

De Young Professional David van de Bilt

”In mijn zoektocht naar een traineeship waarin ik mijn kennis van organisatiepsychologie en procesverbetering kan combineren, kwam ik ruim een jaar geleden in contact met Omix. Het begrip ‘onderwijslogistiek’ kende ik nog niet, maar ik ontdekte dat onderwijs veel meer is dan alleen een docent en een klas. In het jaar dat ik nu als Omix Young Professional werk, merk ik dat inhoudelijke kennis belangrijk is, maar dat politieke belangen en communicatie minstens zoveel invloed hebben. Hoe breng je een idee over? Hoe neem je mensen mee? Door opdrachten bij diverse soorten onderwijsinstellingen bouw ik hierin ervaring op en zie ik steeds meer dat het type onderwijs van grote invloed is op de ondersteuning die je kunt en moet bieden. Ook zie ik dat verschillende typen onderwijsinstellingen tegen dezelfde soort problemen oplopen, waardoor ik ervaring van eerdere opdrachten kan inzetten. De begeleiding en training vanuit Omix en het contact met collega’s helpen mij om uit te zoomen van de roosteringen studentadministratieprocessen waar ik nu veel mee bezig ben naar achterliggende problemen. Het ontdekken van samenhangende processen vind ik nog lastig, maar ik word daar nu heel bewust toe uitgedaagd.”

Meer informatie?
Omix Young Professionals nodigt u van harte uit mee te denken over waarmee de Young Professionals uw organisatie kunnen ondersteunen. Ook voor trainingsdagen is Omix Young Professionals altijd op zoek naar relevante casuïstiek. Interesse? Mail dan naar susanne.nieuwland@omix.nl.