Young Professional Fenna direct inzetbaar bij de TU Eindhoven

Young Professional Fenna direct inzetbaar bij de TU Eindhoven

Je hebt op stel en sprong een onderwijslogistiek medewerker nodig die in twee dagen zo is ingewerkt dat hij of zij zelfstandig aan de slag kan en ook nog eens voortvarend een ontstane achterstand kan wegwerken. Voor deze uitdaging stond Sonia Gomez Puente, manager Education en Students Affairs van de faculteit Industrial Design TU Eindhoven. Young Professional Fenna van Engelen nam de uitdaging aan. Met succes, zo blijkt uit dit interview. 

Tekst: Ellen Smink
Fotografie: Lilian van Rooij
Gepubliceerd in januari 2020

Eén van je medewerksters is met zwangerschapsverlof. De vervangster hiervoor, blijkt veel moeite te hebben met de werkzaamheden en moet daarmee stoppen vanwege een burn-out. Ondertussen stapelt het werk zich op. Sonia: “Ik had een acuut probleem. Hoe kreeg ik iemand die direct kon komen en hoe kon iemand die niet bekend is met onze structuur en onze manier van werken in twee dagen voldoende ingewerkt zijn om achter de computer te gaan zitten en aan de slag te gaan? Voor mij was dat een groot vraagteken. Binnen de TU Eindhoven had men in het verleden goede ervaringen met Omix opgedaan. Vandaar dat we weer bij Omix uitkwamen. Omix was in staat om snel te helpen. In dit geval kreeg ik binnen een week iemand hier. Iemand die meteen aan de slag kon en die weinig inwerktijd en hulp nodig had, want die had ik gewoon niet beschikbaar.” 

Alle hens aan dek 

Fenna lukte het om zich in twee dagen de materie eigen te maken en aan de slag te gaan. “Mijn ervaring sluit aan bij wat Sonia zegt; het was meteen alle hens aan dek. Ik had meteen door dat ik hier met een gedreven administratie te maken had die zich heel erg inzet voor zowel docent als student. Ik was daar best van onder de indruk. De ondersteuningsprocessen, het zorgen dat docenten zo goed mogelijk onderwijs kunnen bieden, vormen echt het hart van de administratie en dat functioneert heel goed. De taken die ik kreeg vond ik direct leuk. Bovendien had ik van begin af aan het gevoel dat ze ook echt belangrijk waren. Het is heel prettig om te zien dat je door achter de computer te zitten en grote achterstanden weg te werken al een heleboel voor de afdeling doet.” 

Inmiddels heeft Fenna die achterstand weggewerkt en functioneert ze als volwaardig lid van de studentenadministratie. “Ik zorg ervoor dat het projectonderwijs, een uniek deel van het onderwijs bij de faculteit Industrial Design, zo soepel mogelijk verloopt in alle facetten. Ik houd de administratie van het projectonderwijs bij en zorg voor een eerlijke en naar capaciteit gemaakte verdeling van de projectgroepen. Hierbij dragen wij er zorg voor dat studenten bij een voor hen passend project, hun reis aan de TU/e kunnen vervolgen. Zorgen dat het onderwijs zo goed mogelijk kan werken. Dat is wat wij hier de hele dag doen.” 

 Fenna van Engelen, Young Professional

Zorgen dat het onderwijs zo goed mogelijk kan werken. Dat is wat wij hier de hele dag doen.” 

Achtergrond 

Toch leek het er aanvankelijk niet op dat Fenna de richting van onderwijslogistiek op zou gaan. In 2018 haalde ze in Oxford haar Master of Science met als hoofdvak Global Governance. Fenna: “Binnen dit vakgebied vond ik niet wat ik zocht. Ik had een duidelijk beeld van wat ik wilde met mijn baan en dat was dat ik iets wilde bijdragen aan de maatschappij. In mei 2019 startte ik als trainee bij Omix. Ik koos voor Omix omdat ik hier iets kan doen waarin ik kan groeien en in korte tijd veel vaardigheden kan leren. Bovendien kan ik iets teruggeven aan de samenleving. Dat merk ik hier wel: ik kan studenten en docenten echt helpen. Daar krijg ik energie van!” 

Toegevoegde waarde 

Sonia: “Het klopt; die waarde van zowel studenten als docenten helpen heeft ze hier toegevoegd. Ik ben heel erg tevreden. Vanaf dag twee wist ik al dat het de goede kant op zou gaan en dat ik was geholpen. Ik had behoefte aan iemand als Fenna.” 

En Fenna zelf? Heeft ze als buitenstaander nog tips kunnen geven over hoe de administratie verbeterd zou kunnen worden? Fenna: “De tips die ik geef zijn vooral op operationeel niveau: hoe je bepaalde dingen anders kan opschrijven, of hoe je met een collega in hetzelfde bestand kunt werken. Verder hebben we samen geprobeerd meer duidelijkheid te scheppen. Dat is vooral belangrijk voor degene die straks na haar zwangerschaps/ouderschapsverlof weer terugkeert. In principe werk ik hier tot 1 maart, of misschien nog iets langer. Op dit moment zijn we bovenal bezig om een zachte landing te regelen voor als de collega weer terugkomt. Mijn toegevoegde waarde is ook dat ik voor haar opschrijf wat er het afgelopen jaar allemaal is gebeurd en hoe zij weer meteen kan starten. Ik heb netjes op de winkel gepast. Ja, dat is het eigenlijk.”