David bouwt graag mee aan onze ambities als school

David bouwt graag mee aan onze ambities als school

Hij werkt na zijn studie Sociale en Organisatiepsychologie in Leiden een half jaar voor project JA, een sollicitatietraining van de gemeente Leiden om jongeren van 18 tot 27 jaar met een uitkering aan het werk te helpen. Maar daarna komt hij via Magnet.me Omix Young Professional Koen van den Eshof tegen, die hem uitnodigt eens te kijken naar het traineeship van Omix. Inmiddels is David alweer 4 jaar in dienst van Omix. 

Tekst: Henk-Jan Winkeldermaat
Fotografie: Punkmedia
Gepubliceerd in juni 2021

We spreken af met David van de Bilt en rector Merlijn Verstraeten bij UniC. Een middelbare school in Utrecht voor HAVO en VWO met vernieuwend onderwijs, waarin ‘de ondernemingslust van leerlingen en leraren geprikkeld worden met uitdagend onderwijs’ – zo staat op de homepage van de website te lezen. David zit er nu ruim een jaar.

David: “Wat ik wel heel bijzonder vind van UniC, is het hechte team van docenten en onderwijsondersteuners. Het echt voor elkaar klaar staan en er samen voor gaan. Dat hebben andere scholen ook wel, maar bij UniC viel me dit meteen echt op.”

Merlijn: “UniC is de leukste school van Nederland, 16 jaar geleden gestart, meteen als een laptopschool. Waarin de leerlingen werken aan leerdoelen en dus helemaal zelf mogen bepalen hoe ze tot die leerdoelen komen. De term eigenaarschap is bij ons dan ook heel belangrijk. Zeker ook binnen onze teams. We hebben een erg kleine schoolleiding van 2 personen, op een school van bijna duizend leerlingen. David past heel goed in deze structuur en vindt het leuk om te sleutelen aan onze ambities. Dat hebben we met zijn komst ook zeker gedaan.”

David is aangenomen als basisroostermaker, maar de kracht van David is juist zijn ervaring, niet alleen als roostermaker, maar vooral ook op andere terreinen binnen de onderwijslogistiek.

David: “Een groot deel van m’n werkzaamheden is nog steeds de uitvoering als roostermaker: er moeten roosters geproduceerd worden. Dat doe ik samen met een andere roostermaker, Kimberly, die ik inwerk tot oktober. Zij is als medewerker financiën in vaste dienst bij UniC, maar vanaf dit schooljaar draait ze echt vol mee met de dagelijkse ontwikkelingen van het maken van roosters. Met z’n tweeën zijn wij het roosterbureau.

“De eerste keer dat ik iemand opleidde was ik zelf nog te veel aan het doen. Dat duurde één dag. Met collega Omix’ers bespreek ik dan wat de beste aanpak is. Ik kwam er snel achter dat je mensen zelf aan het werk moet laten, zelf fouten moet laten maken zodat ze snel leren. En ik mezelf daarbij zo snel mogelijk overbodig maak.”

Merlijn vult aan: “Er zijn twee soorten roostermakers: je hebt een roostermaker en je hebt een roosterontwerper. David is een roosterontwerper. Roostermaker is voor jou niet meer zo interessant. Dat kun je nou wel. Voor onze school is het interessanter om een roosterontwerper te hebben.”

David: “Een deel is uitvoerend, een deel coachend met Kimberly en een derde deel is een adviserende rol waarin ik meedenk over veranderingen binnen de school. Dus hoe dat er uit gaat zien wat het rooster betreft en hoe de processen verlopen, tot aan het afleveren van een compleet rooster. En daarnaast denk ik ook mee over de veranderingen die dit schooljaar op de planning staan en kijk ik vooruit naar de stip op de horizon: het jaar 2025. Het rooster gaat er in 2025 weer heel anders uit zien.”

Merlijn: “De helicopterview is echt de toegevoegde waarde van David. Doordat hij inderdaad in allerlei functies heeft gewerkt komt dit in zijn adviserende rol goed van pas.”

In oktober zit de klus er dus op bij UniC en hoopt David zijn grenzen elders in de onderwijslogistiek te kunnen verleggen. Ambitie genoeg.

David: “Ik adviseer nog steeds vanuit m’n expertise als roostermaker, maar het is handig dat ik bijvoorbeeld ook bij de studentadministratie van het Conservatorium van Den Haag heb gewerkt. “Het gaat eigenlijk niet alleen over vraagstukken in het rooster. Voor keuzelessen bijvoorbeeld moeten de leerlingen ingeschreven worden in de lessen en moet die aanwezigheid worden geregistreerd. En aanwezigheidsregistratie is niet de verantwoordelijkheid van de roostermaker, maar moet wel goed in het rooster staan, zodat het in een ander systeem goed geregistreerd kan worden. Bovendien zijn er soms zaken die vanuit het onderwijs gewenst worden, maar systeemtechnisch niet mogelijk zijn. Dan moet je echt samen met de docenten en teamleiders creatieve oplossingen verzinnen en processen inrichten om dit toch mogelijk te maken.”

“Ik werk op dit moment al bij twee andere scholen. Bij Academie 10, ook een school uit de scholengroep Nuovo waar UniC onder opereert, en bij het Wateringse Veld College in Den Haag. Het avontuurlijke van Omix is dat niet alles te plannen is. In oktober kom ik weer op een plek met nieuwe uitdagingen. Het duurt nog even, ik weet nog niet wat, waar en hoe, maar ik heb er nu al zin in!”