Omix Logo
  • inzicht
  • november 2024
  • Tekst: Rudi ter Riet

Laten we eerlijk zijn: het onderwijs voelt tegenwoordig een beetje alsof we een Ikea inrichten tijdens de koopjesweek. Studenten blijven binnenstromen, docenten proberen hun weg te vinden tussen bouwlampen en tijdelijke muurtjes, en ondertussen vragen we ons af wie er eigenlijk het bouwplan in handen heeft. De metafoor van “de winkel openhouden tijdens de verbouwing” raakt de kern van wat flexibilisering, modulaire leerwegen, LLO en wendbaar georganiseerd onderwijs betekenen: het zijn prachtige ideeën, maar alleen als we niet struikelen over de losse planken en missende schroeven onderweg.

Flexibilisering: wat betekent het eigenlijk?

Een veelgehoorde term, maar vraag vijf mensen wat flexibilisering inhoudt, en je krijgt zes verschillende antwoorden. Is het meer keuzeruimte voor studenten? Een flexibel rooster? Of toch die eeuwige droom van naadloze overstappen tussen opleidingen? Zonder een duidelijke definitie blijft flexibilisering niet meer dan een buzzword. En buzzwords zijn leuk op conferenties, maar een nachtmerrie in de praktijk. Als bedrijfsvoerders moeten we duidelijke kaders eisen. Anders bouwen we aan een luchtkasteel in plaats van een stabiele onderwijswinkel.

Regie: wie houdt de tekening vast?

Wie is eigenlijk de projectleider van deze verbouwing? Zonder duidelijke regievoering (governance, voor de beleidsliefhebbers onder ons) is er chaos. Iedereen heeft ideeën, maar zonder prioriteiten wordt het één groot rommeltje. Een goed ingericht governancemodel kan als de chef-bouwer dienen: iemand die bepaalt wat eerst moet gebeuren, wie wat doet en vooral wat niet gedaan wordt. Want een flexibele bouwplaats zonder regie is eerder een valkuil dan een kans.

De professional als bouwmeester

Een verbouwing staat of valt met de vakmensen die het uitvoeren. Het professionaliseren van onze onderwijslogistieke specialisten, planners, managers en docenten is cruciaal. We vragen niet alleen dat ze mee-ademen met nieuwe ideeën, maar ook dat ze een complexe, modulaire onderwijsreis kunnen ondersteunen. Dit vraagt om structurele investeringen in hun vaardigheden én hun tools.

Het plan gaat verder dan plannen

Bij bedrijfsvoering denken we vaak aan plannen en roosteren, maar de waarheid is: de studentreis begint daar pas. Toetsing en examinering, een goed onderhouden onderwijscatalogus en het ondersteunen van de leervraag van studenten zijn minstens zo belangrijk. De studentreis moet soepel verlopen, zonder dat de student verdwaalt in een labyrint van onduidelijke modules en dubbelzinnige regels.

De oproep

Dus, collega-bedrijfsvoerders: laten we samen zorgen dat onze winkel niet alleen openblijft, maar ook uitnodigend is tijdens deze verbouwing. Dat betekent heldere communicatie, stevige regievoering en een serieuze investering in de mensen die het allemaal mogelijk maken. Alleen dan bouwen we aan een onderwijslandschap dat écht klaar is voor de toekomst. En wie weet, als we het goed doen, vinden we aan het einde van deze verbouwing eindelijk die perfecte balans tussen chaos en structuur. En misschien, heel misschien, blijft de koffieautomaat het dit keer wél doen.

Meer weten?

Rudi ter Riet
Rudi ter Riet

Oprichter Omix

Contact opnemen
Deel dit bericht Linkedin Whatsapp Mail