In de docentenkamer van een grote mbo-instelling zitten Marijke, teamleider, en Jos, onderwijsplanner, aan een kop koffie. Het gesprek gaat over de nieuwe plannen om het onderwijs flexibeler en modulair te maken. Marijke vertelt enthousiast over de MORA en hoe deze wordt gebruikt als referentiemodel. Jos fronst echter. “Maar als we de MORA al gebruiken, waarom hebben we dan nog het Onderwijslogistiek model nodig? Is dat niet dubbelop?” Marijke glimlacht en zet haar koffie neer. “Laat me het uitleggen aan de hand van een vergelijking.”
De MORA: de blauwdruk
“De MORA is als een architect die de bouwtekening maakt voor een huis,” begint Marijke. “Het laat ons zien hoe de fundamenten, muren en kamers met elkaar verbonden zijn. In ons geval beschrijft de MORA de processen en systemen van de hele school. Het geeft ons inzicht in:
- Hoe onze intake en instroom werken,
- Hoe we roosters en planningen maken,
- Hoe leermiddelen en docenten worden ingezet.
Het is enorm waardevol, want het helpt ons te begrijpen waar we staan en wat we moeten aanpassen om flexibilisering mogelijk te maken.”
Jos knikt langzaam. “Dus de MORA vertelt ons wat er moet gebeuren?” “Precies,” zegt Marijke. “Maar daarmee weet je nog niet hoe je die bouwtekening tot leven brengt. Dat is waar het Onderwijslogistiek model binnenkomt.”
Het Onderwijslogistiek model: de aannemer
“Stel je voor dat we nu echt aan de slag gaan met die bouwtekening,” vervolgt Marijke. “Het Onderwijslogistiek model is als de aannemer die bepaalt:
- Welke stappen we moeten nemen om de bouw te realiseren,
- Hoe we de bouwmaterialen efficiënt inzetten,
- Hoe we zorgen dat alle vakmensen op het juiste moment op de juiste plek zijn.
Met andere woorden: de MORA geeft ons de strategie, en het Onderwijslogistiek model zorgt ervoor dat die strategie in de praktijk werkt.” Jos begint te glimlachen. “Dus de MORA laat ons zien wat flexibilisering betekent voor de structuur van ons onderwijs, en het Onderwijslogistiek model zorgt ervoor dat we het ook echt kunnen uitvoeren?” “Precies,” zegt Marijke. “Ik geef je een voorbeeld.”
Een voorbeeld: flexibele startmomenten
“Stel dat we willen dat studenten elke maand kunnen instromen,” legt Marijke uit. “De MORA laat ons zien welke processen hierdoor geraakt worden. Denk aan intake, planning, begeleiding en examinering. Dat is stap één: inzicht krijgen. Maar dan begint het echte werk. Hoe zorg je ervoor dat studenten die in januari instromen niet botsen met de studenten die in september zijn begonnen? Hoe plan je docenten in voor verschillende groepen zonder overbelasting? En hoe houd je alle roosters overzichtelijk?” Jos kijkt haar geïnteresseerd aan. “Dat klinkt inderdaad ingewikkeld.”
“Precies!” Marijke leunt naar voren. “Hier komt het Onderwijslogistiek model in beeld. Dit model helpt ons om:
- Flexibele planningen te maken die rekening houden met verschillende instroommomenten,
- Begeleidingsprocessen zo te organiseren dat studenten altijd weten waar ze terechtkunnen,
- Docenten en lokalen efficiënt in te zetten.
Het model is praktisch en geeft ons handvatten om knelpunten te voorkomen.”
Samenwerking tussen de MORA en het Onderwijslogistiek model
“Kun je dan niet gewoon alleen het Onderwijslogistiek model gebruiken?” vraagt Jos. Marijke schudt haar hoofd. “Niet echt. Zonder de MORA weet je niet waar je moet beginnen. De MORA geeft je overzicht en helpt je prioriteiten te stellen. Maar zonder het Onderwijslogistiek model blijft het bij plannen en strategieën. Je hebt ze allebei nodig.”
De conclusie
Jos zit even stil en zegt dan: “Ik snap het nu. De MORA is ons strategische fundament, en het Onderwijslogistiek model zorgt ervoor dat we die strategie in de praktijk brengen. We zouden vastlopen als we één van de twee missen.” “Exact,” zegt Marijke met een glimlach. “Flexibilisering is een grote verandering, maar met deze modellen kunnen we het behapbaar maken én succesvol uitvoeren.” De twee staan op om naar de volgende vergadering te gaan. Jos kijkt met een nieuwe blik naar de plannen en weet dat deze combinatie van modellen echt het verschil kan maken.
Meer weten?
Rudi ter Riet
Oprichter Omix
Contact opnemen