Mikki Olthof werkt via Omix als roostermaker in het voortgezet onderwijs. In zijn werk bij diverse scholen komt hij verschillende roostersystemen tegen en krijgt hij regelmatig te maken met uitdagingen. Maar die gaat hij graag aan. Mikki vertelt ons over zijn ervaringen van het afgelopen jaar: “Als roostermaker komt er veel kijken bij het maken van een schoolrooster. Om dit werk goed te kunnen doen, is kennis van verschillende roostersystemen essentieel. Tijdens mijn opleiding bij Omix heb ik me kunnen voorbereiden op de meest gangbare roosterprogramma’s, zoals Zermelo. Deze programma’s vormen de basis van mijn werk en helpen me om de complexe puzzel van een schoolrooster te leggen.”
Werken met Zermelo
“Zermelo is een van de belangrijkste programma’s waar ik mee werk”, vertelt Mikki. “Het is erg gebruiksvriendelijk en biedt een breed scala aan mogelijkheden. Tijdens mijn opleiding kreeg ik via Omix de kans om kennis te maken met Zermelo in een speciale omgeving die werkt met een fictieve school. Dit gaf me de gelegenheid om me goed voor te bereiden op het echte werk. Het mooie aan Zermelo is dat het vrijwel alles kan wat je je kunt bedenken. En als er toch een functie ontbreekt, zorgt het team van Zermelo ervoor dat deze snel wordt toegevoegd.”
Meer dan alleen roosters maken
“Naast Zermelo heb ik ook ervaring opgedaan met andere roosterprogramma’s. In mijn dagelijkse werk als roostermaker ben ik naast het gebruik van deze programma’s ook bezig met een breed scala aan andere taken. Het voorbereiden van het rooster voor de komende week, het verwerken van ziekmeldingen en het plannen van activiteiten zijn standaardonderdelen van mijn werk. Maar flexibiliteit is essentieel, want er kan op elk moment iets onverwachts gebeuren. In het voortgezet onderwijs werk ik vaak met wisselende omstandigheden, zoals practicums, gastlessen en toetsroosters. Hierdoor is elke dag anders en ben ik constant bezig met het vinden van snelle en effectieve oplossingen.”
Voor elke uitdaging een oplossing
Mikki ziet vooral het oplossen van problemen die zich plotseling voordoen als het uitdagende aspect van zijn werk: “Als een docent zich bijvoorbeeld ziekmeldt, zie ik het als een sport om zo snel mogelijk een passende oplossing te vinden voor alle partijen. Het geeft me veel voldoening als ik door een kleine aanpassing, zoals het verplaatsen van een klas naar een ander tijdstip, de hele puzzel weer passend kan maken.
Een van de grootste uitdagingen die ik in mijn tijd als roostermaker heb ervaren, was het roosteren voor een compleet nieuwe locatie van een ISK. Dit project bracht een hele nieuwe dynamiek met zich mee, aangezien er een nieuwe locatie en nieuwe docenten bij kwamen. Daarnaast moesten sommige docenten pendelen tussen verschillende locaties, wat een logistieke puzzel opleverde. Door goed overleg met de nieuwe docenten over hun werktijden, heb ik uiteindelijk een werkbaar en evenwichtig rooster kunnen maken.
Wat het werken in het voortgezet onderwijs voor mij zo aantrekkelijk maakt, is de dynamiek en diversiteit van het werk. Geen dag is hetzelfde, en ik geniet van de uitdaging om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het oplossen van problemen en het creëren van een goed functionerend rooster, ondanks de vele variabelen, maakt dit werk voor mij ontzettend interessant en bevredigend.”
Meer weten over onderwijslogistiek en wat Omix kan betekenen?
Relatiemanager MBO/HO
Contact opnemen