Het belang van onderwijslogistiek in het voortgezet onderwijs
Vanuit een onderwijslogistiek oogpunt is het voortgezet onderwijs een belangrijke stap ten opzichte van het basisonderwijs. Bij Omix weten we hoe belangrijk het is dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de lokalen en inzetbaarheid van docenten. Wij denken hierin mee vanaf de inrichting van het onderwijs, passend bij de visie van school. Een docenten tekort, of gebrek aan ruimte kan vaak opgelost worden.
Leerlingen worden onderverdeeld in leerrichtingen van het praktijkonderwijs tot het gymnasium, met uiteenlopende vakkenpakketten. Wanneer deze leerrichtingen verder onder de loep worden genomen, zien we echter nog meer diversificatie. Het voorgezet onderwijs is dus een complexe omgeving, met steeds vaker individuele roosters.
In het huidige Nederlandse onderwijssysteem is het zo dat leerlingen aan het einde van hun derde leerjaar een profiel kiezen. Zo zijn er stamklassen die kernvakken zoals wiskunde, Engels en Nederlands samen volgen en samengestelde klassen die dezelfde keuzevakken volgen.
Dit brede scala aan opties kan tot uitdagingen leiden wanneer er een gebrek ontstaat aan geschoolde professionals die onderwijslogistieke zaken zoals planning en roostering gronding aanpakken. Het rooster krijgt gaten, de docententevredenheid is niet optimaal, of leerlingen halen niet het optimale uit de opleiding. Dit draagt allemaal niet bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Daarom is het van belang dit scherp in de gaten te houden.
Informatie aanvragen
Vraag vrijblijvend informatie aan
kiezen voor Omix
Omix’ werkwijze
Kampt jouw school met planning- of roosteringsproblemen? Neem vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers. Samen komen wij tot de kern van het probleem en zoeken we een gepaste oplossing met een gepaste Omix professional. Het bevorderen van het onderwijs begint bij sterke fundamenten.
Onze werkwijzeOmix roostermakers
Door de uitgebreide ervaring in het maken van roosters, zijn onze professionals in staat jouw visie op het onderwijs te vertalen naar een goed en gezond rooster. De opgedane ervaring in het vakgebied en het grote netwerk van roostermakers bij Omix zorgen ervoor dat er snel geschakeld kan worden. De interne opleiding van Omix leidt professionals en vakkundigen op tot ‘roostermaker 2.0’, speciaal voor het voortgezet onderwijs. Zij worden getraind om zowel zelfstandig als in teamverband aan de slag te gaan binnen de school.
Een breed scala aan roosters
Omix heeft een groot team van professionals die gespecialiseerd zijn in roostering voor het voortgezet onderwijs. Binnen de specialisatie van roostermaker zijn er verschillende soorten roosters voor het voortgezet onderwijs. Het voorbereiden van de jaarplanning, het jaarrooster daarop aan laten sluiten en het beheren van het roosterprogramma, behoren tot de werkzaamheden van hoofdroostermakers. Dagroostermakers schakelen snel om uitval op te lossen of waar nodig het rooster aan te passen om tussenuren te voorkomen. Dagroostermakers bewerkstelligen flexibiliteit in het huidige onderwijslogistieke landschap.
Daarnaast detacheren wij professionals die middelbare scholen voorzien van speciale roosters. Of het nu gaat examenroosters, toetsweekroosters, surveillantenroosters, vervangingsroosters, perioderoosters of projectweekroosters, Omix professionals zorgen voor gezonde, aansluitende roosters.