Omix Logo
  • inzicht
  • april 2023
  • Tekst: Charlotte van Vught

Kwartiermaker bij de HAS

Onze Young Professionals Laura Duistermaat en Lisa Venhoeven hebben een ontzettend leuke rol binnen de HAS Green Academy als kwartiermaker! Wat houdt dat in, kwartiermaker zijn? Daar vertellen ze ons alles over.

Laura en Lisa: “Vanuit de trainingen die we binnen Omix volgen kijken we altijd vanuit het gehele onderwijslogistieke model. Hierin zitten alle processen die onderwijs met logistiek verbinden. Hoe verlopen die processen, waar hebben ze raakvlakken en hoe kan dit binnen de wensen van het onderwijs zo goed mogelijk worden ingericht? Binnen opdrachten zijn we vaak met een deelproces bezig, maar tijdens onze trainingsdagen kijken we ook juist naar de verbinding tussen de processen en het optimaliseren ervan. Bij de HAS zijn we ingevlogen om precies dat te doen: vanuit een helikopterview kijken naar de huidige processen in de organisatie en kijken naar de verbeterpunten.

Laura En Lisa

Wat de HAS een inspirerende (werk)plek maakt is niet alleen de direct zichtbare link met alles wat met de natuur, leven en agro te maken heeft. De organisatie zelf heeft korte lijnen en kijkt echt vooruit. De dingen doen omdat we het altijd al zo gedaan hebben is hier zeker niet van toepassing. Innovatie komt terug in de opleidingen die ze aanbieden en het expertisecentrum, maar ook in onze opdracht nu. Als kwartiermakers merken wij een hele open houding en interesse naar de dingen anders kunnen en misschien wel moeten binnen de processen.

Wij werken binnen de afdeling Onderwijs, Onderzoek & Kwaliteit (OOK) van de HAS. Onder deze afdeling vallen veel van de onderwijslogistieke processen. We zijn momenteel bezig met het in kaart brengen van de jaarprocessen. Wat gebeurt hier nou eigenlijk, hoe sluit het op elkaar aan en zitten er nog ergens knelpunten? Door dit eerst goed in kaart te brengen kunnen we ook beter advies geven bij vraagstukken rondom bijvoorbeeld flexibilisering van het onderwijs.

Naast dat we naar de processen van OOK kijken, staan we ook in contact met het onderwijs. De bevindingen voor de afdeling OOK, leggen we ook neer bij hen. Hier is het van belang dat er binnen het onderwijs een beeld wordt gegeven van wat onderwijslogistiek inhoudt en waarom dit voor hen belangrijk is. Vanuit het onderwijs kijken we dan weer wat voor hen een goed jaarproces is en hoe hun jaarprocessen aansluiten op die van de onderwijslogistiek. Zo brengen we onderwijs en onderwijslogistiek een beetje dichter bij elkaar. We zijn nu bezig met de voorbereidende fase, maar na de meivakantie gaan we ook concreet aan de slag met het onderwijs.

Voor de afdeling OOK kijken we naar hoe processen anders ingericht kunnen worden. Waar horen de dingen binnen een organisatie en wie moet waar de verantwoordelijkheid voor hebben? We kijken hierbij echt vanuit het proces en hoe de organisatie nu is ingericht. Het eindpunt is een concreet advies richting zowel onderwijs als onderwijslogistiek. Doordat we met het jaarproces bezig zijn, komen er soms ook andere vragen bovendrijven. Hier worden we dan voor gevraagd om in mee te denken. Bijvoorbeeld de BSA-afschaffing, maar ook wat de impact kan zijn van een flexibiliseringstraject.

Onze rol als kwartiermakers is heel leuk. We kijken niet alleen vanuit de HAS, maar ook onze eigen ervaringen en die van collega’s bij andere onderwijsinstellingen kunnen we goed meenemen. Eigenlijk krijgen we zo dus niet alleen vanuit de HAS zelf input, maar vanuit heel onderwijs(logistiek) Nederland.”

Meer weten over onderwijslogistiek?

Iwan Brouns
Iwan Brouns

Accountmanager

Contact opnemen
Deel dit bericht Linkedin Whatsapp Mail