Omix Logo
  • inzicht
  • oktober 2022
  • Tekst: Henk-Jan Winkeldermaat

Doortastende bruggenbouwer tussen ICT en onderwijs

Een drie decennia lange carrière in de ICT en daarna, middels een carrièreswitch bij Omix, aan de slag in het onderwijs. Sylvia Wennink is met haar achtergrond een enorme aanwinst voor het onderwijslogistieke werkveld. Als doortastende bruggenbouwer tussen ICT en onderwijs grijpt ze nieuwe uitdagingen met beide handen aan. “Onderwijs is onvoldoende thuis in ICT, en andersom evenmin. Die werelden kunnen moeilijk met elkaar praten, terwijl de rol van ICT steeds groter wordt binnen het onderwijs.” Een jaar later kijken we terug op Sylvia’s eerste kennismaking met onderwijslogistiek.

2021 11 12 Sylvia Wennink En Wouter Zum Vörde Zive Vörding 2021 2 (2)

Als start van haar carrièreswitch heeft Sylvia de opleiding tot roostermaker gevolgd bij Omix. Deze introductie in de onderwijslogistiek en een eerste kennismaking met de softwarepakketten helpen haar met de voeten in de klei te beginnen. Direct na de opleiding is ze begonnen bij Aeres Hogeschool. “Vaak is een eerste opdracht na de opleiding in de roosterhoek, maar voor mij stond er direct een software-implementatie op me te wachten. Inmiddels heb ik wel ervaring met roosteren opgedaan bij de Hanzehogeschool Groningen. Daar heb ik voor een nieuw opgerichte afdeling het roosterproces mee helpen opzetten en ondersteuning gegevens aan de al aanwezige roosteraars van andere afdelingen.”

Het klinkt misschien wat stellig, maar ze meent het honderd procent: “Onderwijs is onvoldoende thuis in ICT. Zeker als je het hebt over implementaties van nieuwe software. Alle onderwijsinstellingen hebben te maken met ICT, een in elkaar overlopend applicatielandschap, grotere beheerlast en ga zo maar door. De rol van ICT veranderd binnen onderwijs. Zet mij als intermediair tussen ICT-leverancier en een onderwijsinstelling met een ICT-vraagstuk en je krijgt efficiëntie, zonder allerlei misverstanden in verwachtingen en communicatie. Er worden vaak allerlei beloftes en aannames gedaan die niet nagekomen worden. Dan ben je bij mij verkeerd, want ik weet precies waar het over gaat.”

Sylvia is na haar opleiding aan het Grafisch Lyceum in Utrecht, midden jaren 80, aan het werk gegaan in de grafische industrie als fotozetter en vlakdrukmonteur. Ze lacht. “Ik heb nog met de hand loden lettertjes op een zethaak gezet, in spiegelschrift. Een kleine veertig jaar geleden.” Snel daarna rolt ze de digitale wereld in. Met kennis van software, netwerken en datacommunicatieprotocollen weet ze zich binnen KPN, en wat later met haar eigen ICT-bedrijf, te ontplooien tot ICT-specialist. Nu zit ze weer in een totaal andere fase in haar carrière.

In de zomer 2021 wordt Sylvia gevraagd door de Universiteit van Amsterdam (UvA) als coördinator om binnen twee maanden 200 werkgroepzalen te voorzien van audiovisuele middelen en daarna binnen een maand een gebouw van de UvA onderwijsklaar te maken. Een gebouw waar tot augustus nog antikraak wordt gewoond en gewerkt. Deze eerste opdrachten zijn een nieuwe uitdaging ten opzichte van de opdrachten die er normaal gesproken bij Omix binnen komen, en ook voor Sylvia is het een leuke uitdaging.

Na afloop van het project bij de UvA is er teruggekeken met de leidinggevende van Sylvia, Wouter Zum Vörde Sive Vörding. “Het was pittig” zegt Wouter, Project Manager Onderwijslogistiek bij de UvA, maar hij kijkt er met voldoening op terug. “Sylvia had het net over software implementatie, wat ze bij ons gedaan heeft is een soort gebouwimplementatie. 200 zalen moesten met 290 webcams ingericht worden voor het geven van hybride onderwijs. Daarnaast moesten 41 zalen worden ingericht met specifieke audiovisuele middelen, waarmee de communicatie van docenten met studenten thuis mogelijk werk gemaakt. Dat moest in twee maanden uit de grond gestampt worden.”

Sylvia: “Daarnaast heb ik REC P, dat gebouw met die gele balkonnetjes, onderwijsklaar gemaakt. Daar zat tot augustus nog antikraak in en daar moest per 1 september onderwijs starten. Dat is ook gelukt”, lacht ze. Wouter: “We kregen een probleem waar het gebouw REC P de oplossing was, maar voor dat project kwamen we handen tekort. De UvA en de Hogeschool van Amsterdam nemen veel diensten af bij Omix, met veel roosteraars en functioneel beheerders, dus we zijn samen met Omix op zoek gegaan naar een persoon die voor een korte periode op korte termijn deze klus voor ons zou kunnen klaren. We hadden ons geen betere kandidaat kunnen wensen dan Sylvia.”

Een jaar later heeft Sylvia er al een bak ervaring bij op onderwijslogistiek gebied. Zo heeft ze voor drie verschillende onderwijsinstellingen tegelijk een rol vervuld. Parttime bij Aeres Hogeschool als Projectleider voor de Osiris implementatie, parttime bij Marnix Academie als Projectleider ondersteuning Osiris en parttime bij Aventus als Trainer Osiris Docent. We kunnen wel stellen dat stilzitten niet in het woordenboek van Sylvia voorkomt. Op dit moment is Sylvia nog steeds werkzaam bij Marnix Academie als projectleider van verschillende projecten. Zoals het project ‘Erasmus without papers’, waarbij instellingen binnen Europa veilig gegevens kunnen uitwisselen en de projecten ‘inrichting contractonderwijs in Osiris’ en ‘Open Onderwijs API (OOAPI) implementatie en STAP’.

2021 11 12 Sylvia Wennink En Wouter Zum Vörde Zive Vörding 2021 3

Bij Omix zijn we met recht ontzettend trots op de resultaten die Sylvia heeft neergezet en het onderwijs is het met ons eens: Een aanwinst is ze zeker!

 

Meer weten over Onderwijslogistiek?

Portret Lilianvanrooij 6746
Petra Lankhorst

Relatiemanager MBO/HO

Stuur mij een bericht
Deel dit bericht Linkedin Whatsapp Mail