Omix Logo
  • inzicht
  • januari 2025
  • Tekst: Rudi ter Riet

De introductie van de ‘Eigen Tempo’-studentroute brengt aanzienlijke veranderingen met zich mee voor onderwijslogistieke medewerkers. Deze flexibilisering vereist een herziening van bestaande processen en systemen om studenten effectief te ondersteunen in hun individuele leertrajecten.

Beeld Post Omix 19 11

Curriculumbeheer

Traditioneel zijn curricula opgebouwd met vaste structuren en tijdlijnen. Met de ‘Eigen Tempo’-benadering moeten curricula flexibeler worden ingericht, zodat studenten op verschillende momenten kunnen instromen en modules in hun eigen volgorde kunnen volgen. Dit vraagt om een modulaire opbouw van het curriculum, waarbij leeruitkomsten en toetsing per module duidelijk zijn gedefinieerd. Samenwerking tussen docenten en onderwijslogistieke medewerkers is cruciaal om deze flexibiliteit te realiseren.

Inschrijving op opleiding en onderwijs

Het traditionele model van jaarlijkse of semestriële inschrijvingen voldoet niet langer. Er is behoefte aan systemen die continue of frequente inschrijvingen mogelijk maken, zodat studenten op elk gewenst moment kunnen starten met een module. Dit vereist aanpassingen in de administratieve processen en systemen om deze flexibiliteit te ondersteunen.

Roostering

Flexibele instroommomenten en individuele leerpaden maken het roosteren complexer. Er is behoefte aan dynamische roosters die kunnen inspelen op de variërende behoeften van studenten. Dit kan betekenen dat onderwijsruimtes en docenten op verschillende tijden beschikbaar moeten zijn, wat een uitdaging vormt voor de planning en inzet van middelen.

Studievoortgang

Het monitoren van de studievoortgang wordt uitdagender doordat studenten in hun eigen tempo werken. Er moeten systemen worden ontwikkeld die real-time inzicht bieden in de voortgang van elke student, zodat tijdige ondersteuning kan worden geboden waar nodig. Dit vraagt om een nauwe samenwerking tussen onderwijslogistieke medewerkers en studiebegeleiders. 

Toetsing en examinering

Flexibele leertrajecten vereisen ook flexibele toetsingsmomenten. In plaats van vaste tentamenperiodes moeten er mogelijkheden zijn voor toetsing op het moment dat een student een module heeft afgerond. Dit vraagt om een herziening van toetsingsprocessen en -planning en de ontwikkeling van nieuwe vormen van assessment die passen bij flexibel leren.

Aanwezigheid

Het traditionele bijhouden van aanwezigheid krijgt een andere lading in een flexibel leertraject. De focus verschuift naar het monitoren van actieve participatie en betrokkenheid van studenten. Dit kan betekenen dat er nieuwe methoden moeten worden ontwikkeld om de betrokkenheid van studenten te meten en te stimuleren.

Stage/BPV

Stages en Beroepspraktijkvorming (BPV) moeten flexibeler worden ingericht om aan te sluiten bij de individuele leerpaden van studenten. Dit kan betekenen dat er nauwere samenwerkingen met stagebedrijven nodig zijn om flexibele start- en einddata mogelijk te maken, evenals de ontwikkeling van flexibele beoordelingscriteria die passen bij de diverse leertrajecten van studenten.

De overgang naar een ‘Eigen Tempo’-onderwijsmodel vraagt om een herziening van de onderwijslogistieke processen en een cultuur van samenwerking en flexibiliteit binnen de instelling. Door proactief in te spelen op deze veranderingen kunnen onderwijslogistieke medewerkers een cruciale rol spelen in het succes van flexibel onderwijs.

Meer weten?

Rudi ter Riet
Rudi ter Riet

Oprichter Omix

Contact opnemen
Deel dit bericht Linkedin Whatsapp Mail