Stel je voor: een onderwijsinstelling heeft de ambitie uitgesproken om flexibel, modulair onderwijs te bieden en een belangrijke speler te worden in een leven lang ontwikkelen (LLO). Het is een inspirerende visie die perfect aansluit bij de veranderende behoeften van studenten en de samenleving. Maar hoe maak je die grote droom waar? Wat betekent het concreet voor de werkvloer, voor docenten en studenten, en voor de processen achter de schermen?
Bij Omix noemen we deze reis Van Droom naar Daad. Het is onze praktische en operationele aanpak waarmee we onderwijsinstellingen helpen om ambitieuze dromen stap voor stap te realiseren. Hierbij brengen we onze expertise in op gebieden zoals plannen, roosteren, studievolg, examencommissies, projectleiding, functioneel beheer en verandermanagement. Daarnaast houden we oog voor belangrijke kaders zoals studeerbaarheid, doceerbaarheid, organiseerbaarheid en betaalbaarheid, zonder dat deze overheersen. Hier is hoe wij het aanpakken:
Stap 1: De droom concretiseren
Een droom wordt werkelijkheid als je hem scherp kunt definiëren. Samen gaan we in op vragen als:
- Wat betekent flexibel onderwijs voor jullie?
- Hoe ziet een modulair curriculum eruit in de praktijk?
- Wat zijn de specifieke doelen voor LLO?
We vertalen deze brede ideeën naar heldere doelen, zoals: “Binnen twee jaar willen we 10% van de opleidingen aanbieden in losse modules die studenten flexibel kunnen volgen.” Deze doelen geven richting én zorgen voor focus. Hierbij kijken we naar werkbaarheid in de praktijk: zijn de doelen overzichtelijk voor studenten, behapbaar voor docenten en goed in te passen in bestaande processen? Onze kennis van roosteren en plannen helpt hierbij om realistische scenario’s op te stellen.
Stap 2: De impact in kaart brengen
Zodra de doelen helder zijn, brengen we de impact op de organisatie in kaart. We kijken naar vragen als:
- Hoe moeten roosters, administratie en IT-systemen worden aangepast?
- Wat betekent dit voor de werkdruk van docenten?
- Hoe ervaren studenten de nieuwe flexibiliteit?
- Wat kost het en wat levert het op?
Een voorbeeld: bij het ontwerpen van een modulair programma voor werkenden kijken we hoe roosters kunnen aansluiten bij werkuren en hoe modules qua studielast passen bij de beperkte tijd die studenten hebben. Onze expertise in studievolgsystemen zorgt ervoor dat de studentvoortgang soepel gemonitord kan worden.
Stap 3: Prioriteiten stellen
De grootste fout die je kunt maken, is alles tegelijk willen doen. Daarom bepalen we samen welke onderdelen zich lenen voor een eerste pilot. Een haalbaar project met impact kan bijvoorbeeld het flexibel inrichten van een minor zijn. Door klein te beginnen, leren we wat werkt en wat bijgestuurd moet worden. Dit minimaliseert risico’s en maximaliseert betrokkenheid. Hier kunnen we met onze ervaring in projectleiding structuur en voortgang waarborgen.
Stap 4: Het opstellen van een routekaart
Met de prioriteiten op tafel stellen we een routekaart op. Deze bevat:
- Duidelijke mijlpalen, zoals het starten en evalueren van een pilot.
- Een rolverdeling: wie doet wat, van docenten tot IT-specialisten.
- Een realistische tijdlijn, zodat iedereen weet waar we naartoe werken.
Een voorbeeld: als we een flexibele minor ontwerpen, plannen we niet alleen de inhoud maar ook hoe toetsen georganiseerd worden en hoe begeleiding voor studenten wordt ingericht. Onze expertise in examencommissies helpt om toetsprocessen en kwaliteitsborging goed te integreren.
Stap 5: Starten met pilots
We beginnen met een pilot om te testen hoe de plannen in de praktijk werken. Stel, we starten met een modulair programma voor werkenden. In deze fase leren we hoe flexibel roosteren werkt, hoe studenten de studielast ervaren en of docenten voldoende ondersteuning krijgen.
Feedback van studenten, docenten en ondersteunend personeel is hierbij essentieel. Het stelt ons in staat om tijdig bij te sturen en succesvolle elementen verder op te schalen. Met onze expertise in verandermanagement begeleiden we teams in deze overgangsfase.
Stap 6: Evalueren en opschalen
Na de pilot volgt een evaluatie. Wat ging goed? Waar liep het vast? En wat kunnen we verbeteren? Succesvolle elementen worden uitgebreid naar andere programma’s of opleidingen.
Bijvoorbeeld: een flexibele minor kan als blauwdruk dienen voor een modulair hoofdprogramma. Door digitale middelen te benutten en materialen te hergebruiken, houden we het efficiënt en schaalbaar.
Stap 7: Het bestaande onderwijs draaiende houden
Terwijl de veranderingen plaatsvinden, moet het reguliere onderwijs doorgaan. Dit vraagt om slimme oplossingen:
- Oude en nieuwe werkwijzen tijdelijk naast elkaar laten draaien.
- Docenten en logistieke teams extra ondersteuning bieden bij de overgang.
Een voorbeeld: een tijdelijk team kan docenten helpen bij het aanpassen van lesmaterialen, terwijl studenten persoonlijke begeleiding krijgen bij het plannen van hun studietraject. Onze ervaring met functioneel beheer zorgt ervoor dat systemen soepel blijven draaien tijdens deze transities.
Stap 8: Dromen blijven voeden
Flexibel onderwijs ontwikkelen stopt nooit. Onderwijs en de maatschappij blijven veranderen, en de ambitie groeit mee. Inspiratiesessies en regelmatige evaluaties houden de betrokkenheid levend. Successen worden gevierd en gebruikt als springplank naar nieuwe verbeteringen. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendig onderwijs.
Van Droom naar Daad: samen met Omix
De aanpak Van Droom naar Daad is erop gericht om grote ambities praktisch en haalbaar te maken. Met een duidelijke routekaart, concrete stappen en continue ondersteuning zorgen we ervoor dat onderwijsinstellingen flexibel, modulair en toekomstbestendig worden – terwijl de dagelijkse praktijk gewoon doorgaat. Onze expertise in plannen, roosteren, studievolg, examencommissies, projectleiding, functioneel beheer en verandermanagement biedt hierin de praktische ondersteuning die nodig is.
Wil jij weten hoe jouw onderwijsinstelling deze stappen kan zetten? We denken graag met je mee!
Meer weten?

Oprichter Omix
Contact opnemen